Módszerek

Élménypedagógia

Az élménypedagógia olyan módszer, amely a tanulás kényszerű feladatát átalakítja, játék alapú interaktív tapasztalássá, a játék és kihívás felszabadító erejét felhasználva. Csoportos feladatokon keresztül készségeket, szociális kompetenciákat fejleszt. Élménnyé, felismeréssé formálja a sikert és a kudarcot.

A foglalkozásokat facilitátorok vezetik, akik nem tárgyi tudást adnak át, hanem irányított kérdések kelsegítik az egyénben a folyamatok, a megélés kialakulását és lehetőséget teremtenek a tanulásihelyzetre. Megtervezik a leginkább csoporthoz illő gyakorlatot, terelgetik a résztvevőket a feldolgozás során.

A feladatok szórakoztatóak, ugyanakkor lelki és fizikai erőfeszítés,valamint sok esetben csoportos együttműködés szükséges végrehajtásukhoz. Benti térben is játszhatóak és sok esetben a természet adta lehetőségekre támaszkodnak. Használhatók egyszerű rávezető játékok, bonyolultabb szerepjátékok, helyzet szimulációk, alacsony és magas kötélpályás elemek. A gyakorlatok megszabott keretek közt zajlanak előre rögzített szabályok mentén, érzelmileg és fizikailag biztonságos környezetben.

A résztvevők életre szóló tapasztalatokkal gazdagodhatnak, amely tapasztalatokkal könnyebben és stresszmentesebben élhetik meg mindennapjaikat, az emberekkel történő kapcsolataikat. A megélések életszerűek, kiviszik a résztvevőket megszokott komfortzónájukból, arra ösztönözve őket, hogy bele engedjék magukat új, ismeretlen helyzetekbe, megtapasztalva saját határaikat, félelmeiket/lehetőségeiket, rejtett készségeiket.

Ezt követően a csoport a facilitátor vezetésével arról beszélget, milyen volt a gyakorlatot megélni, mi volt fontos, mit tenne másképp? A résztvevők megfogalmazzák a végrehajtás során felmerült nehézségeket, érzéseiket, ötleteket adnak a jobb teljesítésre, megállapíthatják a siker/kudarc okát egyéni és csapat szinten is. Így a felismerések birtokában tudatosabbá válhatnak magán és szakmai életükben.

Összefoglalóan az élménypedagógia célja, az érzelmi intelligencia fejlesztése, elakadásaink feloldása, valamint hogy játékok segítségével valósuljon meg az oktatás, a nevelés.

EMK (Erőszakmentes kommunikáció)

Az emberek érzelmi lények. Ha bevalljuk, ha nem, az érzelmeink, vágyaink, igényeink mozgatnak minket. Az igények ki (nem) elégülése érzelmeket keltenek bennünk, amely mentén elégedettnek, nyugodtnak, boldognak vagy ijedtnek, mérgesnek, kétségbeesettnek stb. érezzük magunkat. Az érzéseink cselekedetekre sarkallnak, amelyek aztán a már korán megtanult és megszilárdult viselkedési mintáink miatt sok esetben konfliktushoz vezetnek.

E módszer célja, a szív szintjén való kommunikáció, amely során megfigyeljük a semleges tényeket, kifejezzük érzéseinket, szükségleteinket és megfogalmazzuk kéréseinket a másik fél felé úgy, hogy a másik fél érzéseit elismerjük és igényeinek megfelelően közös megoldásra törekszünk.

Jelképe a zsiráf, mert a szárazföldi emlősállatok közül a zsiráfnak van a legnagyobb szíve.